Complimentjes geven en hoe het vooral NIET moet…
Veel mensen zijn ongelukkig op het werk omdat ze geen erkenning krijgen voor wat ze doen. Daarom een pleidooi om meer complimenten te geven op kantoor. Maar … een compliment kan ook schade aanrichten. In dit artikel lees je hoe het vooral NIET moet…
Een verplicht nummertje
Geef collega’s geen compliment omdat je denkt dat dit moet. Complimenteren moet betekenisvol zijn en het moet verdiend zijn. Dus enkel wanneer er een goede reden voor is, wat gelukkig vaak het geval is. Het maakt anders toch niemand tevreden op het werk en ondermijnt elke toekomstige pluim.
Nooit een negatief woord
Sommige mensen geven enkel complimenten en vermijden negatieve feedback, om zo ongemakkelijke gesprekken en conflicten te vermijden. Terwijl we allemaal nood hebben aan feedback op het werk. Ook negatieve. Jij wil toch ook weten wat je goed en niet goed doet?
Sarcasme
Met een sarcastisch compliment krijg je misschien de lachers op je hand, maar constructief is het niet. Sommige mensen kunnen er niet tegen, of hebben te weinig zelfvertrouwen om ermee om te gaan. Het is misschien niet negatief bedoeld, maar het kan heel slecht overkomen. Wie weet moet je ooit nog iets gedaan krijgen van die persoon, en dan ben jij de gebeten hond.
Bron: meer tips nodig? Op Jobat.be vind je er meer!
Volg ons