Een blunder op je werk? Zo pak je ’t aan…
Een blunder maken is menselijk en ook op de werkvloer ontsnap je zelden aan die occasionele blunder. Waar het op zo’n moment echt om draait, is hoe je de situatie aanpakt. Deze tips helpen.
Schaderapport
Neem de tijd om een stapje terug te zetten en even te gaan kijken waar je in de fout ging. Focus je op het specifieke probleem, probeer te identificeren wie eventueel last ondervindt van je blunder en ga na of het geen grotere impact kan hebben op andere personen of projecten.
Probleem op tafel
Wees eerlijk en oprecht tegen jezelf, je collega’s én je baas. Je kunt je leidinggevende beter zelf op de hoogte brengen van je fout. Het van een collega moeten horen, komt niet zo best over. Neem je verantwoordelijkheid voor de situatie en benader het rustig.
Hulplijn
Durf te vragen naar tips en suggesties om de fout in de toekomst probleemloos te omzeilen. Een constructief dialoog zal zeker gewaardeerd worden omdat je het gevoel geeft dat je de input van je collega(‘s) kunt waarderen.
Voorzorg
Nadat het probleem van de baan is, stippel je voor jezelf een strategie uit om een soortgelijke fout te vermijden. Probeer ondanks de werkdruk grondig te zijn en je tijd te nemen om alles na te kijken.
Kortom: leer van je fouten. Zie ze als een kans om je werkstijl te verbeteren en een boost te geven aan je professionele ontwikkeling.
Volg ons