Omgaan met kritiek, vijf tips!
Kritiek op je werkprestaties valt soms moeilijk te verwerken. Creativity coach Lisa A. Riley geeft op DesignTaxi vijf tips om met kritiek te leren omgaan.
-
Controleer of de kritiek terecht is. Meningen verschillen en kritiek is altijd subjectief, maar bepaalde kritiek kan helemaal terecht zijn.
-
Stel je open voor kritiek. Wees eerlijk met jezelf, zelfs als dat pijn doet. Zoek altijd naar manieren om jezelf te verbeteren wanneer je geconfronteerd wordt met constructieve kritiek.
-
Gebruik het als motivatie. Kritiek werkt vaak demotiverend. Laat jezelf echter niet toe om gefrustreerd of boos te worden en gebruik die energie eerder om jezelf te motiveren.
-
Neem het niet persoonlijk. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar behoud je objectiviteit om effectiever te worden op het werk en niet te hard aan kritiek te tillen.
-
Veralgemeen niet. Wat negatieve kritiek betekent niet dat alles wat je doet waardeloos is. Vergeet de positieve dingen niet en wees trots op je verwezenlijkingen.
Volg ons