Omgaan met woede op collega’s
De collega die zich koest houdt als er iets extra gedaan moet worden. De collega die nooit op tijd komt. De collega die altijd te laat is met het inleveren van gegevens. Of de collega die altijd wat te klagen heeft. Hoe ga je daarmee om?
Deze tips helpen je om je woede enigszins in goede banen te leiden:
Buig je woede om tot iets positiefs
Denk bijvoorbeeld na over wat er leuk is aan je collega en wat hij/zij goed doet. Geef hem/haar daar een complimentje voor. Of vraag je af wat je van hem/haar kunt leren. Stel dat jij je als harde werker dood ergert aan een collega die zich al ziek meldt als hij een griepje voelt opkomen. Misschien kan je daaruit afleiden dat jij beter voor jezelf moet zorgen en meer grenzen moet stellen.
Communicatie
Oefen daarom op het geven van feedback aan je collega’s. Doe dat volgens het4G-model: (1) beschrijf de Gebeurtenis waarop je feedback geeft op een feitelijke manier, (2) benoem het Gevoel dat jij en de andere collega’s ervan krijgen, en het (3) Gevolg en de (4) Gewenste uitkomst. Oefen in het begin op collega’s met wie je een goede band hebt. Als dat je goed afgaat, kan je ook met die irritante collega praten over de onaangename situaties die hij creëert.
Ontploffen is een foute reactie
Leer je te ontspannen. Doe bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen en pas die toe in stresserende situaties. Haal je tijdens het geconcentreerd ademhalen ook een situatie voor ogen waarin je je gelukkig voelde of waarin het je goed lukte om controle over jezelf te hebben. Door op andere zaken te focussen besef je al snel dat je je druk maakt om niks.
Bron: Kan je je woede toch niet onderdrukken?
Lees het hele artikel dan even door voor de rest van de tips.
Het is ook goed om je te realiseren dat elke emotie die je ervaart -dus ook woede- van jezelf is. Dat betekent dat hij in eerste instantie over jou gaat en niet over de ander. Boosheid heeft daarbij te maken met grenzen. Vraag je daarom af over welke grens van jou het gaat. Als boosheid overgaat in woede, dan is er iets behoorlijk ver overschreden en/of heb je een grote gevoeligheid op dat punt. Het is dan heel goed mogelijk dat je veel meer bij je collega neerlegt dan passend is. Bijvoorbeeld omdat je al jaren last hebt van mensen die deze grens bij je overschrijden, maar dat je nooit echt goed voor jezelf kon opkomen en dat nu ineens de bom barst.
Als je dit in beeld krijgt, kun je het terugbrengen naar reële proporties en dat maakt het makkelijker feedback geven.
Dan ga je ook structureel beter voor jezelf opkomen. De bovenstaande methode helpt daar heel goed bij.