Zinnen die je nooit moet zeggen op je werk
Het verschil tussen iets ‘goed zeggen’ en iets ‘bijna goed zeggen’ is erg groot. En het effect maakt wel een enorm verschil.
Volwassen communicatie is de sleutel!
In communicatie is het belangrijk om na te denken hoe je dingen verwoord. Met je taal en de zinnen die je zegt beïnvloed je namelijk de gedachten van anderen, om een bepaald resultaat te bereiken. Of dit nu in het contact met je klant is, in een vergadering, in een gesprek met je collega òf in je privé met je partner of kind. Overal is volwassen communicatie de sleutel.
Wat is volwassen communicatie?
Gebruik taal die duidelijk en helder is, die fascineert, motiveert en inspireert én waarmee je vertrouwen en geloofwaardigheid uitstraalt.
En het allerbelangrijkste is: communiceer niet vanuit negatieve argumenten. Het lijkt voor jou misschien onschuldig, want vaak heb je het al gezegd voordat je het zelf realiseert …. maar het brengt veel teweeg.
Zinnen die je nooit moet zeggen op je werk
1. “Dat is niet mijn probleem”, “Dat is niet mijn taak” òf “Daar word ik niet voor betaald”
Als jij iemand om hulp vraagt, en de persoon waaraan je dit vraagt antwoordt met één van bovenstaande zinnen, hoe zou je je dan voelen? En belangrijker nog, wat zegt het over die ander?
Ongeacht hoe lastig of ongepast een verzoek ook is, reageer er goed op. Werk mee aan het succes van de ander (of doe op zijn minst alsof). Een egoïstische houding beperkt je in je mogelijkheden en kansen.
Dit betekent niet dat je overal ‘ja’ op moet zeggen. Het betekent dat je nadenkt over het antwoord dat je geeft. Wanneer je ‘nee’ zegt zorg er dan voor dat dit goed doordacht is. Wanneer een collega of leidinggevende met een onredelijk verzoek bij je komt zeg dan niet: “je denkt toch niet dat ik gek ben, daar word ik niet voor betaald”. Antwoord liever met: “ik wil je graag helpen, maar gezien de hoeveelheid werkzaamheden die ik nog moet doen zal ik dan taak C door moeten schuiven naar morgen, zodat ik jou kan assisteren”. Op deze manier communiceer je op een behulpzame manier en ben je teamgericht, terwijl je je collega of leidinggevende attendeert op de hoeveelheid werk die je moet doen. De noodzaak om alleen reële verzoeken bij je neer te leggen, is dan voor de ander duidelijk.
2. “Maar we hebben het altijd op die manier gedaan”
Innovatief en creatief denken en het hebben van probleemoplossende vaardigheden worden zeer gewaardeerd op het werk. De zin “Maar we hebben het altijd op die manier gedaan” onthult het tegenovergestelde. Het is de tekst van iemand die in het verleden leeft, niet flexibel en kortzichtig is.
Zeg liever: “Zo, dat is een interessant idee. Hoe zou dat werken?” òf “Dat is een andere benadering; laten we de voors en tegens eens bespreken”.
3. “Dat is onmogelijk” of “Ik kan er niets aan doen, het is niet mijn schuld”
Echt? Weet je zeker dat je elke oplossing die mogelijk is hebt overwogen; is je lijst met mogelijkheden helemaal uitgeput? Als je de fout maakt om deze negatieve zinnen te zeggen, dan kom je met je woorden pessimistisch, passief en nogal hopeloos over. Deze aanpak zal op je werk niet gewaardeerd worden. Leidinggevenden merken een ‘ik kan’ houding snel op en dat is precies de houding waarmee je verder komt en gerespecteerd wordt.
Ook al zijn de omstandigheden teleurstellend, communiceer op een volwassen manier en vraag wat je kunt bijdragen aan de situatie. Bespreek wat er onder de omstandigheden wel mogelijk is of wat jij eraan kan doen.
Bron: Op de website van Dingerdiscustomercare.com vind je nog meer interessante zinnen!
Volg ons