Confrontaties aangaan: het liefst via e-mail
Maar liefst 94 procent van de kantoorwerkers prefereert e-mail boven de telefoon om te communiceren. Dit blijkt uit onderzoek onder 2.500 Britse kantoorwerkers waarover Management Issues bericht. Meer dan een kwart van de respondenten zegt dat ze zenuwachtig worden van telefoongesprekken. Dit percentrage is zelfs nog hoger onder jongeren (tot 24 jaar). Eén op de twintig van hen leidt zelfs aan een vorm van ‘telefoonfobie’.
Hoezeer de houding ten opzichte van communicatie veranderd is, blijkt wel uit het feit dat één op de vijf respondenten liever per e-mail zijn ontslag indient dan persoonlijk. Eén op de zeven zou per mail vragen om loonsverhoging en bijna een kwart zou dit medium gebruiken om te klagen over een collega.
Verbergen achter e-mail
Het lijkt erop dat mensen steeds meer geneigd zijn zich te verbergen achter de e-mail en zodoende direct contact proberen te vermijden. Steeds meer (vooral jonge) mensen gaan confrontaties het liefst digitaal aan . Maar opvallend genoeg geldt omgekeerd een andere moraal. Zo wil tweederde van de respondenten graag persoonlijk te horen krijgen dat er een loonsverhoging in het vat zit en willen vier op de tien belangrijk bedrijfsnieuws liever persoonlijk dan via de e-mail te horen krijgen.
Betreurenswaardige tendens. De betekenis van communiceren is ‘met elkaar praten’ in eerste instantie volgens mij. Elkaar in de ogen kijken en ook elkaars non-verbale communicatie tegelijk voelen/waarnemen. Bij communicatie via een telefoon blijft alleen het praten en het waarnemen van emoties in een stem over en bij communicatie via e-mail kunnen veel misverstanden ontstaan door het uitblijven van nuances in stemgeluid of de non-verbale communicatie. Slechts voor korte zakelijke berichten doeltreffend, maar nooit voldoende om personele zaken te bespreken. Maar ach, ik ben van het bouwjaar 1970 en ook nog eens dol op ouderwets persoonlijk contact!