Het verhogen van de werknemerstevredenheid, het besparen op huisvestingskosten en het verbeteren van de werk/privé-balans van werknemers worden het vaakst gerealiseerd binnen Het Nieuwe Werken (HNW) concept. Over het algemeen blijft de realisatie van beoogde effecten echter nog achter bij de verwachtingen. Dit blijkt uit de Nationale Nieuwe Werken Barometer 2012, een jaarlijks onderzoek onder ruim 120 organisaties dat in 2012 opnieuw werd verricht door Rotterdam School of Management, Erasmus University.
Als belangrijkste obstakels bij de invoering van HNW worden de volgende zaken genoemd: het kwijtraken van vastigheden, een managementstijl en/of een organisatiecultuur die niet past bij HNW, potentieel verlies van sociale cohesie, en weerstand onder managers tegen de met HNW gepaard gaande veranderingen.
Verzamelbegrip
Het Nieuwe Werken is een verzamelbegrip van interventies in de werkomgeving. Bij meer dan 65 procent van de organisaties die HNW hebben ingevoerd staan de volgende aspecten centraal: het toestaan van thuiswerken, een open kantooromgeving met flexibele werkplekken, het aanbieden nieuwe IT (hardware/software) voorzieningen, digitaal documenten beheer (papierloos werken), resultaatgericht managen en het stimuleren van autonomie en verantwoordelijkheid. De verschillende interventies zijn sterk met elkaar verweven. Zo gaat bijvoorbeeld het toestaan van thuiswerken in 83 procent van de organisaties samen met het invoeren van nieuwe IT-voorzieningen en gaat de open kantooromgeving met flexibele werkplekken in 95 procent van de organisaties samen met het toestaan van thuiswerken. Een steeds grotere groep van organisaties koppelt HNW aan verbeteren van duurzaamheid.
Effecten van HNW
Uit een lijst van met twintig mogelijke effecten van HNW, verwachten organisaties er gemiddeld negen te realiseren. Achteraf blijkt dat gemiddeld slechts een derde van de verwachtingen is waargemaakt. Meetbare effecten zoals kostenbesparingen en werknemerstevredenheid worden vaker ‘gerealiseerd gemeld’ dan meer abstracte effecten zoals realisatie van leiderschapsverandering en ontwikkeling van intrapreneurs. Organisaties die onderzoekspartners betrekken bij de invoering van HNW hebben doorgaans minder verwachtingen, maar geven vaker aan deze te realiseren.
Volg ons