Thuiswerker grijpt vaker naast promotie
Vrijwel iedereen is het erover eens dat men in de toekomst steeds meer van thuis uit zal werken. De digitale revolutie heeft het dagelijks pendelen voor velen overbodig gemaakt. Doch, volgens Brits onderzoek dat besproken wordt door The Economist hechten bedrijven nog steeds veel belang aanwezigheid, waardoor thuiswerkers de promoties mislopen die ze verdienen.
Daniel Cable van de London Business School vergeleek de promotiekansen van thuiswerkers en traditionele werknemers. Uit zijn studie blijkt dat managers de werknemers die ze geregeld bezig zien op kantoor als “betrouwbaarder” en “productiever” beschouwen, los van de kwaliteit van hun werk.
“Zichtbaarheid creëert de illusie van waarde”, zo vat The Economist het onderzoek samen. De laatste zijn om het kantoor te verlaten, laat een goede indruk na op je baas, zelfs als je de laatste twee uur van de dag gewoon op Facebook zat.
Vreemd genoeg geldt deze conclusie ook voor bedrijven die expliciet hun werknemers aanmoedigen om van thuis uit te werken. Dit leidt tot de paradoxale situatie waar bazen hun werknemers aanraden om niet te veel naar het kantoor te komen en ze hen achteraf bestraffen voor hun gehoorzaamheid.
Slimme thuiswerkers bombarderen hun bazen dan ook met rapporten over hun vooruitgang om te bewijzen dat ze wel degelijk goed werk verrichten. Minder slimme thuiswerkers kiezen maandag of vrijdag voor hun wekelijkse dag thuiswerk: het creëert de perceptie dat ze gewoon op een lang weekend uit zijn.
Volgens Cable zal thuiswerk enkel helemaal aanvaard worden en de erkenning krijgen die het verdient wanneer de meerderheid van de werknemers het begint te doen. Of misschien wanneer ook de baas zelf van thuis uit begint te werken!
Volg ons