Dingen die een respectvolle manager nooit zal zeggen
Iedere werknemer kan zich vast reacties voor de geest halen wanneer een manager een medewerker volledig in de kou liet staan. Woorden die voorgoed in het geheugen gegrift staan. Hoe kan een manager anders reageren op een vraag of klacht? Maar vooral, wat zegt een respectvolle manager niet? In dit artikel een aantal voorbeelden.
“Wees blij dat je een baan hebt”
Dit is een ‘lege bedreiging’ waar niemand wat mee kan. Gezien de huidige economische ontwikkelen kunnen werknemers inderdaad blij zijn dat zij een baan hebben, maar managers mogen blij zijn dat er gekwalificeerde mensen de functies en posities opvullen. Bedreig een medewerker alleen wanneer zijn werkzaamheden echt uit de hand lopen.
“Het is je werk hoor, dat behoort niet leuk te zijn”
Wat is er mis aan deze zin? Het lijkt hier alsof hard werken synoniem staat voor zwoegen. Maar werken is een zinvolle bijdrage aan het leven van medewerkers. Ga als manager na hoe je motivatie, passie en trots kunt aanmoedigen bij medewerkers.
“Je wordt niet betaald om na te denken”
Iedereen – van CEO tot de conciërge – heeft ideeën om het werkproces te verbeteren. Het is belangrijk om naar iedere medewerker in het bedrijf met respect te luisteren. Demotiveer initiatieven en ideeën niet, het kan een schat zijn.
“Ik maak de regels niet”
Ook al kan dit waar zijn, hiermee ondermijnt de manager zijn autoriteit en gedraagt hij zich als een marionet van het topmanagement. Hoe kan een manager anders met een klacht tegen het bedrijfsbeleid omgaan? Geef aan de medewerker de namen van de mensen die wel invloed hebben op het bedrijfsbeleid of neem als manager zelf de klacht op om deze hogerop te brengen.
“Je werk is wat ik zeg dat het is”
Eigenlijk zegt de manager ‘dit project is een nieuwe prioriteit van jou’ tegen de medewerker. Deze zin draagt de boodschap dat de manager niet hoeft te overleggen over werkzaamheden als het om managementprojecten en -prioriteiten gaat. Het is respectvoller om uit te leggen wat een manager nodig heeft om de nieuwe projecten bij medewerkers onder te brengen, in plaats van zomaar taken toe te bedelen.
Bron: Facto
Het hele artikel lezen? 10 dingen die een respectvolle manager nooit zal zeggen.
Volg ons