Betalen voor koffie op het werk
Gratis koffie op het werk zit er in de toekomst waarschijnlijk niet meer in. Het kwaliteitsverschil met de koffie die we thuis zetten; en die we op het werk drinken, is de afgelopen jaren enorm groot geworden. Daar zit een enorm gat tussen.
Bij menig bedrijf ontstond de afgelopen jaren een wildgroei van meegenomen koffiezetapparaten die werknemers meenamen omdat het bakkie troost uit de reguliere automaat meer op slootwater leek dan op wat anders.
Portemonnee trekken
De vraag naar kwaliteitskoffie groeit. En Nederland is één van de laatste landen waar koffie nog gratis wordt vertrekt op het werk. De kans is groot dat de werknemer zelf de portemonnee moet gaan trekken voor een kopje koffie.
Als er ergens op de werkvloer over wordt geklaagd, dan is het over de vieze koffie uit het automaat. „Het is eigenlijk de meest eenvoudige secundaire arbeidsvoorwaarde”, zegt directeur Mark Ruijgrok van Nespresso. „Koffie is belangrijk. Het is een van de belangrijkste gespreksonderwerpen op de werkvloer. Iedereen heeft het erover. Als je voor de koffieautomaat staat, wordt er eigenlijk altijd wel een opmerking over de kwaliteit gemaakt. Maar eigenlijk accepteren Nederlanders geen koffie op het werk waarvoor betaald moet worden.”
Oploskoffie
In het bedrijfsleven is koffie heel erg op kosten gestuurd. Het moet vooral goedkoop. De apparaten op de werkvloer hebben dan ook veel oploskoffie en poedermelk.
Ruijgrok is ervan overtuigd dat we liever 50 cent meer betalen voor een goede kop koffie dan het laffe spul uit de automaat drinken. „In Frankrijk en Duitsland zie je dat al veel meer. Het is cultureel bepaald. Ook in Zwitserland betaal je gewoon voor koffie op het werk. Onder andere via salarisinhouding. Dat wordt regelmatig toegepast.” Wat een kopje koffie mag kosten op het werk? Ruijgrok denkt tussen de 1 euro en 1,50 euro.
‘Koester je personeel’
Maar marketingspecialist Paul Moers vindt het maar niks dat er geld gevraagd wordt voor koffie. „Ik vind dat de meeste bedrijven gewoon gratis moeten blijven aanbieden. Koester je personeel. Iets simpels als koffie helpt daarbij.”
De zakelijke koffiemarkt wordt gedomineerd door Douwe Egberts, Autobar, Maas en Selecta. Nespresso wil nu ook de markt voor zakelijke koffieautomaten op. Douwe Egberts presenteerde in januari van dit jaar een zakelijke koffiecorner.
Drie euro per beker
Een van de voorbeelden waarbij een werkgever er in duurdere koffie investeerde is KPN op Amsterdam Sloterdijk. Halverwege het kantoor en het NS-station ligt een kiosk van Starbucks. Een groot deel van het personeel ging daar zijn koffie halen voor drie euro per beker. Nu is er intern koffie te krijgen, voor anderhalve euro per beker. „De werkgever houdt zijn personeel zo op hun werk”, stelt Ruijgrok. „En zijn personeel is een stuk goedkoper uit. Bedrijven kijken niet alleen meer naar het kostenplaatje, maar ook naar het rendement die het oplevert.”
Er is een rapport van Bain Company die de woorden van Ruijgrok onderschrijft. Daarin staat dat het belang van een kopje koffie op het werk wordt ervaren als iets waardevols. „Het zit heel hoog in de waarderingsschaal, veel meer dan een fitnessruimte of een luxe bedrijfsrestaurant.”
Volg ons