Mails die je extra stress op het werk bezorgen
Terwijl eerder onderzoek aantoonde dat een rinkelende gsm onze bloeddruk de hoogte injaagt, blijkt nu dat dat bij e-mails niet anders is. Professor Tom Jackson van de Loughborough University vond een directe link tussen ons stressgehalte en het e-mailgebruik. Zo veroorzaken mails bij maar liefst 92 procent van de werknemers stress, vooral als ze irrelevant zijn of een onmiddellijke reactie vragen.
Professor Tom Jackson analyseerde de bloeddruk, hartslag en het cortisolgehalte van 30 stafleden, plus dagboeken die bijgehouden werden door de werknemers zelf. Deze analyses toonden een directe link tussen e-mailen en stress. Dat bleek niet enkel uit de verhoogde gehaltes van cortisol, het hormoon dat in meerdere mate aangemaakt wordt bij stress, maar ook uit een verhoogde bloeddruk en hartslag. Daar kreeg maar liefst 92 procent van de proefpersonen mee te maken bij het e-mailgebruik.
Irrelevant
Toch is het niet zo dat alle e-mails stress uitlokken. Zo waren de werknemers blij als ze een e-mail ontvingen met bruikbare informatie, of een waarin ze bedankt werden voor het geleverde werk. De stress trad vooral op bij het krijgen van irrelevante e-mails, berichten die een onmiddellijk antwoord vragen of mails die hen afleiden van hun werk.
De proefpersonen gaven in hun dagboeken ook zelf nadelige effecten aan van het e-mailgebruik, zoals hogere verwachtingen, verkeerde interpretaties en vervreemding. Toch vindt professor Jackson niet dat e-mails beschouwd moeten worden als een vijand.
Niet slechter
“De e-mail is al jarenlang het onderwerp van verschillende studies en wordt soms afgeschilderd als een slecht communicatiemiddel. En ja, deze studie toont ook aan dat e-mail stress veroorzaakt”, geeft hij toe. “Maar als je e-mailen vergelijkt met andere communicatiemiddelen, dan blijkt het niet slechter te zijn”, klinkt het bij de professor. “Het is wel zo dat het combineren van e-mailen met andere communicatiemiddelen, zoals bellen of het voeren van gewone gesprekken het risico op stress verhoogt.”
Als oplossing stelt hij voor om werknemers beter te leren omgaan met hun communcatiemiddelen. “Zo kan je bijvoorbeeld een beperking opleggen over hoe vaak ze hun inbox mogen checken”, luidt het advies.
Volg ons