Omgaan met negatief gedrag op de werkvloer
Heeft u te maken met een werknemer die altijd aan het klagen is en voor een negatieve sfeer zorgt? Citeert hij altijd uit het bedrijfsreglement en doet hij altijd moeilijk over de kleinste arbeidsvoorwaarden? Besteedt hij veel tijd aan het opstoken van andere werknemers dat ze worden gebruikt en voor zichzelf moeten opkomen?
Omdat het moeilijk is dit gedrag te benoemen en vast te stellen, hebben veel managers moeite om hier mee om te gaan. Vaak laten ze het maar gaan en nemen ze pas maatregelen als hun eigen moraal en dat van de afdeling tot een dieptepunt is gedaald. Wacht dus niet te lang, en reageer tijdig op dergelijk gedrag.
Volg onderstaande stappen en pak de situatie aan:
- Schaar de afdeling HR aan uw zijde voordat u met uw werknemer gaat praten. Zij kunnen vertellen op wat voor manier uw werkgever over het algemeen met dit soort situatie omgaat.
- Maak uw afdeling duidelijk dat u meer verwacht dan dat iedereen alleen zijn werk goed doet. Vertel ze dat u er van uitgaat dat iedereen bijdraagt aan een positieve en productieve werksfeer.
- Wijs de onruststoker erop dat hij niet is aangenomen om zijn collega’s te informeren over het bedrijfsreglement. Alle tijd die hij hieraan kwijt is gaat ten koste van de uren die hij aan zijn werk zou moeten besteden.
- Spreek niet over een verkeerde houding. Dit komt te subjectief over en zal waarschijnlijk worden geïnterpreteerd als dat u een werknemer gewoon niet mag. Geef specifieke voorbeelden waarin u negatief gedrag koppelt aan dalende productiviteit en moraal.
- Een negatieve houding komt vaak voort uit ontevredenheid. Laat de onruststoker een gesprek met HR voeren erachter te komen wat er aan scheelt. Niet alleen identificeert u zo het probleem, u laat hem zo zien dat u bereid bent te helpen hem te helpen te veranderen.
- Houd uw eigen frustratie voor u. Het is begrijpelijk dat ook u wordt beïnvloed door de negatieve sfeer, maar door dit te uiten maakt u de situatie alleen maar erger.
Een structurele oplossing voor het probleem is werknemers in functioneringsgesprekken te vragen wat zij hebben gedaan om de sfeer op de werkvloer op positieve manier te beïnvloeden. Maak duidelijk dat het zorgen voor een positieve sfeer net zo goed een doelstelling is als bijvoorbeeld het halen van verkoopcijfers.
Doe dit niet alleen bij de voormalige onruststoker, maar bij al uw werknemers. Zo voorkomt u dat iemand zich voelt alsof u hem ‘moet hebben’, en u smoort zo tegelijkertijd ook andere potentiële problemen in de kiem.
Volg ons