Redenen waarom mensen niet naar u luisteren
Niet iedereen heeft het natuurlijke charisma om mensen rond zich te verzamelen wanneer hij of zij spreekt. Toch willen we graag dat er naar ons geluisterd wordt en dat kan alleen als we niet steeds een of meerdere van dit soort fouten maken.
Roddelen: spreek geen kwaad van iemand wanneer hij er niet bij is.
Oordelen: het is moeilijk naar iemand te luisteren als u weet dat die persoon meteen beoordeelt hoe u reageert en laat merken dat u volgens hem tekortschiet.
Afbrekend zijn: een aandachtig oor hebben voor iemand die altijd maar negatief is, is een hele opgave.
Klagen: de overtreffende trap van negativiteit is klagen. Zo stoot u mensen af in plaats van ze voor u in te nemen.
Het ene excuus na het andere: er zijn van die mensen die altijd anderen de schuld geven voor hun acties en nooit zelf hun verantwoordelijkheid opnemen. Vermoeiend.
Overdrijven: als u elk voorstel op een vergadering ‘ongelofelijk fantastisch’ vindt, wat zegt u dan als er echt een uitzonderlijk voorstel op tafel wordt gelegd?
Dogmatisch zijn: uw eigen opinies steevast als de objectieve waarheid anderen door de strot duwen.
Hoe moet het dan wel?
Volgens Julian Treasure zijn er vier hoekstenen voor spreken met impact: eerlijkheid (duidelijk en direct zijn), authenticiteit (jezelf zijn), integriteit (woord houden) en liefde (het goed menen met de anderen).
Een groot deel van het succes van uw boodschap hangt af van hoe u die brengt: speel met verschillende registers (uit de buik spreken voor meer autoriteit bijvoorbeeld) en met het timbre, ritme of volume van uw stem.
Volg ons