4 kleine veranderingen voor een productievere werkomgeving
Als de omgeving saai is, verdwijnt de creativiteit vanzelf. Een inspirerende werkomgeving beïnvloedt ons juist positief. Het maakt medewerkers gelukkiger, gezonder en productiever, aldus blogger David Spence op OfficeSpace, een platform over gezonde en productieve werkplekken.
In dit artikel hebben we 4 kleine veranderingen voor een productievere werkomgeving voor je op een rij gezet.
Zet bureau’s dicht bij het raam
Het natuurlijk daglicht dat door ramen naar binnenstroomt, biedt vele gezondheidsvoordelen. Het licht bevordert de vitamine D-aanmaak, het vrije zicht wekt creatief denken op en door af en toe naar buiten te staren verandert de oogfocus wat ontspant.
Geef comfort een hogere prioriteit dan stijl
Medewerkers zitten gemiddeld zo’n 8 uur op een stoel. Waarschijnlijk gaan ze op hardhouten retrostoelen niet harder werken. Een mooie ruimte inspireert, maar levert het ook op wat de organisatie wil? Als er behoefte is aan nieuwe kantoormeubels, zoek dan de balans tussen comfort en stijl en zorg dat alles in lijn is met de bedrijfswaarden en behoeften van medewerkers.
Plaats (veel) levende planten
Levende planten elimineert het ‘ik zit binnen en opgesloten’-gevoel. Zo voelt de werkomgeving meer ontspannen. “Ook bieden levende planten een betere luchtkwaliteit die de werkfocus positief beïnvloedt”, aldus Spence. Kost het onderhoud van levende planten teveel tijd? “Denk twee keer na voordat je nepplanten neerzet”, suggereert Spence. “Nepplanten zeggen iets over de kantoorcultuur en de bedrijfswaarden en e bieden geen gezondheidsvoordelen zoals levende planten.”
Creëer interactieve ruimtes
Moeten medewerkers in de organisatie veel samenwerken? Maak kantoormuren interactief! Bedek stukken van de muur met verschillende materialen zoals kalkverf, whiteboards en glas. Deze muren kunnen medewerkers gebruiken als ‘brainstormmuur‘. Heel efficiënt, want sta-vergaderingen duren korter en zijn ook nog gezonder.
Lees ook ons artikel “De impact van lucht, licht en geluid op kantoor”
Volg ons