Zo houd je tevreden werknemers
Hoewel werknemers over het algemeen behoorlijk ontevreden zijn over de hoogte van hun salaris, heeft dit weinig invloed op de bevlogenheid en betrokkenheid bij de werkgever. Hoe kan een werkgever in barre economische tijden het beste met het salaris omgaan om te zorgen dat medewerkers zich ook op dat punt gewaardeerd voelen?
,,Het klinkt simpel, maar normaal belonen is toch het beste”, aldus Guido Heezen, directeur van onderzoeksbureau Effectory. ,,De salarissen drastisch omhoog gooien tijdens de crisis is niet goed voor de organisatie. Kies dus voor een redelijke en marktconforme vergoeding, die transparant wordt vastgesteld en persoonlijk wordt toegelicht Het onderscheid voor je medewerkers moet je als werkgever maken op andere zaken zoals werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, ontwikkelingsmogelijkheden, collega’s of werksfeer. Dat zorgt voor goed werkgeverschap.”
Geringe invloed
Men zou wellicht verwachten dat werknemers in deze tijden blij zijn dat ze überhaupt een baan hebben, maar toch heerst er veel onvrede over het salaris. Werknemers beoordelen de waardering die ze voelen vanuit de beloning met een 4,6. Dat is volgens Guido Heezen, directeur van Effectory, niet zo raar: ,,In een economisch zwakkere tijd is er wel dankbaarheid voor baanbehoud, maar aan de andere kant is in veel huishoudens de financiële situatie een stuk krapper geworden. Tel daarbij op dat er in veel organisatie ontslagen zijn gevallen, waardoor de overgebleven medewerkers extra hard gewerkt hebben. Ergo: een hogere werkdruk maar een krappere financiële situatie.”
Maar hoewel iedereen salaris ontzettend belangrijk vindt, blijkt uit onderzoeken van Effectory keer op keer dat het toch een geringe invloed heeft op het algehele welbevinden van de medewerker.
Volg ons