Geen receptioniste meer maar een robot?!
Geheel in strijd met de huidige trend in hotelland heeft het Henn-na hotel in het Japanse Nagasaki een receptiebalie in de lobby. Maar daarachter staat geen frontdeskpersoneel, maar tamelijk eng ogende menselijke robots. Ze lijken te ademen, knipperen met hun oogleden en kijken de gast recht aan als deze hen toespreekt. In vier talen, waaronder Engels, staan ze de klant te woord. Het Henn-na, gevestigd in het attractiepark waar ook een replica staat van het Nederlandse Huis ten Bosch, gaat in juli open. Er werken dan tien robots, maar de uitbater streeft ernaar straks 90 procent van zijn personeel uit robots te laten bestaan.
Het is niet de enige hotelier die experimenteert met robots. In twee hotels van Aloft, in Brooklyn en het Californische Cupertino, kan de gast zich sinds kort de gang naar de receptie besparen als hij er ‘s avonds laat achter komt dat de tandenborstel niet is ingepakt. Die wordt besteld via een tablet op de kamer en vervolgens gebracht door robot Botlr. Botlr vindt zijn weg door het hotel via bluetooth bakens, kan communiceren met de liften en zelf bij de kamer aanbellen.
Of robots zijn hotels gaan overnemen, betwijfelt Phil McAveety, chief marketing officer bij Starwood, het moederbedrijf van Aloft. “We kijken vooral hoe onze gasten erop reageren en of het een aanvulling is op onze dienstverlening.”
Geen vaste tijden voor in – en uitchecken
Starwood legt momenteel de laatste hand aan zijn Starlab, een kantoor in hartje Manhattan waar de innovatie-afdelingen, marketing, loyaliteitsprogramma SPG en alle sociale media-activiteiten onder één dak zijn ondergebracht. Sommige nieuwlichterij die al uit die samenwerking is voortgekomen, zoals Botlr en een app voor de inmiddels ter ziele gegane Google Glass, is overduidelijk ‘gadgeterie’. Maar Starlab werkt ook aan oplossingen die veel dieper ingrijpen in de wijze waarop hotels werken en die de belangrijkste kritiek van gasten pareren. Zo wil Starwood ook een antwoord vinden op de onbuigzame in- en uitchecktijden. McAveety: “Vaste tijden zijn iets uit het verleden; hotels konden zo hun kamers op tijd schoon krijgen voor de volgende gast. Maar je kunt nu niet meer denken vanuit de operationele kant; je moet luisteren naar de gast. We werken aan Your24, waarbij de gast zelf kan bepalen wanneer hij in- en uitcheckt. Aan de hand daarvan wordt automatisch een schema gemaakt voor housekeeping.”
Volg ons